Wax of coating?

Een vraag die wij vaak krijgen is wat het beste is als bescherming na een detailbeurt: Wax of een coating? Het zou te eenvoudig zijn te stellen dat een coating voor iedereen de beste keuze is, daarom een woordje uitleg:

Wax wordt aangebracht bovenop de lak en na een korte droogperiode afgenomen. Wat achterblijft is een dunne beschermingslaag die zorgt voor glans, waterafdrijvend werkt en de lak beschermt tegen schade door UV, weersomstandigheden, vogelpoep en ga zo maar door. Dit effect is van eerder beperkte duur (tot 4 maanden mits de juiste nazorg), maar u kan relatief eenvoudig zelf een nieuwe laag wax voorzien. 

Voordelen van wax

  • Goedkoper dan coating
  • Goedkoper om te onderhouden na behandeling
  • Je kan gebruik blijven maken van de meeste (en vaak goedkopere) onderhoudsproducten voor motoren
  • Vele mensen genieten van het aanbrengen van de waxlaag na een poetsbeurt. Dit is dan ook eenvoudig zelf te doen

Nadelen van wax

  • Tijdelijk effect dus moet af en toe vernieuwd worden

Ideaal voor

  • Wie zelf graag een waxlaag aanbrengt na het wassen van zijn of haar motor
  • Wie zijn motor goed wil verzorgen, maar nog nooit van het woord "swirls" heeft gehoord

Een coating wordt net zoals een wax aangebracht bovenop de lak maar vergt meer technische kennis om aan te brengen. Na een langere droogperiode blijft een bikkelharde beschermingslaag achter die mits correcte nazorg tot wel twee jaar lang zorgt voor een diepe glans, waterafdrijvend werkt en de lak beschermt tegen schade door UV, weersomstandigheden, vogelpoep en ga zo maar door.

Voordelen van een coating

  • Langdurige bescherming
  • In vergelijking met wax geeft een coating nog meer glans
  • Coating kan (mits het juiste type) aangebracht worden op zo goed als alle onderdelen van een motorfiets, niet alleen op de lak maar ook op het frame, de wielen, plastiekdelen, ...

Nadelen van een coating

  • Duurder dan een wax
  • Moeilijk om zelf aan te brengen (vergt veel voorbereiding en moet in een gecontroleerde omgeving gebeuren
  • Moet bij voorkeur onderhouden worden met specifiek daartoe bestemde producten,
  • Geen reden om nog wax te gebruiken, terwijl sommige mensen dit net graag doen

Ideaal voor

  • Wie wil dat zijn of haar motor er zo lang mogelijk als nieuw uit ziet
  • Wie veel belang hecht aan een zo goed mogelijke lakkwaliteit en zich hier gerust in wil verdiepen

Vaak voorkomende misverstanden:

  • Een coating maakt lak krasbestendig. Dit klopt niet helemaal. Een coating zorgt er (net als goed aangebrachte wax) voor dat vuil minder goed aan je motor zal hechten. Hierdoor is de kans dat stofdeeltjes krassen veroorzaken weliswaar kleiner, maar het is zeker niet zo dat in een coating geen krassen kunnen ontstaan. Ook mét een coating moet je je motor dus goed blijven verzorgen. 
  • Na het aanbrengen van een coating moet ik mijn motor nooit meer wassen. Jammer genoeg moet ook na het aanbrengen van een coating een motor nog gewassen worden. Het wassen ziet er in dit geval net iets anders uit dan de traditionele wasbeurt. Wel zal men opmerken dat de motor langer proper blijft door het extreem vuil- en waterafstotend karakter van de coating.
  • Op een nieuwe motor moet enkel de wax of coating nog aangebracht worden. Helaas is dit een fabeltje. De lakkwaliteit van een nieuwe motor is soms ondermaats na stockage en transport en kan in bijna alle gevallen sterk verbeterd worden door middel van een polijstbeurt.
  • Een wax of coating beschermt tegen roest. Deels waar, al beschermen ze niet rechtstreeks tegen corrosie. Wel zorgen ze voor een waterafstotend effect. Om roest te voorkomen op motoren die het hard te verduren krijgen (aan de kust, bij rijden tijdens de winter, bij offroad rijden, ...) raden wij aan de specifiek daartoe bestemde producten te gebruiken die wij verkopen in onze winkel.